Saturday, April 25, 2009

Soppa på en sko



Inatt drömde jag att jag kokade tomatsoppa på en damsko. Detta ogillades av myndigheterna som skrev ett långt brev till mig med en varning som vid senare tillfälle publicerades i en årsbok. Brevet avslutas med uppmaningen att Margareta minsann ska ha tillbaka sin hatt. Margareta är min hyresvärd. Min respons är "jag är konstnär - jag får göra som jag vill!". Soppan sålde jag så småningom till mina grannar och köpte en matta för pengarna. Mina grannar kommer från mellanöstern och nu startar en trend - alla araber i landet börjar tillaga soppa på detta sätt, med spetsig sko. Utanför lägenheten hoppar kängurur och stora vargar stryker runt beredda att anfalla så fort man öppnar altandörren.

Jag råkar också ut för en tsunami med vågor som når upp till molnen och mörkret av vågen täcker himlen och släcker allt dagsljus. Jag lär också känna ett par korkade, incestuösa tvillingar. "Hur gammal är du?" frågar han henne. "Ungefär lika gammal som du" blir hennes svar och så får han räkna efter på fingrarna. "Ok, då är hon ca 24 år. Gammal nog alltså att förstå att inte prata högt om att vi ligger med varandra".

Freud? Någon?

De incestuösa tvillingarna kan jag nog härröra till att Jerry Springer show sänder precis när jag kommer hem från jobbet, samt att boken jag läser baserar sin huvudkaraktär på Oidipus.

No comments: