Sunday, November 11, 2007

Araki på kulturhuset



Mättad utställning. 4001 fotografier. Själv tycker jag att jag får mycket mer ut av hans mer suggestiva bilder än de där allt ska fläkas upp och hängas ut. Han är tydligen influerad av Shunga, den erotiska konsten under Edoperioden (1603 – 1867). Men jag känner bara trötthet och
"ja, ja, ska vi inte hämta en probekamera direkt och titta på inälvorna så vi kan avsluta det här kapitlet". Alltså lite för sensationssökande och banalt för min smak. Och väldigt Lundelleskt "jag fascineras av Kvinnan". Men som sagt där han håller tillbaka lite blir det fängslande. Tyvärr hittar jag inte min favoritbild, den utställningen öppnar med; ett fotografi på balkongen, med katten Chiro i mitten (hans avlidna fru Yoko's alter ego) omgiven av plastdinusaurier och ödlor (symboler för Araki själv).

No comments: