Saturday, May 12, 2007

Förmakspalm



Nu har jag äntligen hittat den, på min lokala blombutik:
"1920-talspalmen" som jag brukar kalla den. När jag har försökt förklara för mina vänner att jag vill ha den här palmen får jag känslan av att de ser framför sig en Florida-palm, en riktig
Mexico-stubbe med sylvassa blad. Men nu har jag bildbevis för vad jag menar! Och nu vet jag vad den heter på riktigt: Förmakspalm. Förmaks-palm. Är det inte underbart?!

Jag drömmer om en veranda där jag ligger i min rottingdivan med en filt över benen läsandes en god bok och brevid står palmen och en Tiffany golvlampa. (I andra drömmar är verandan inglasad med vita spröjs och Mårbackapelargoner i fönsterblecket.)

På bilden står den hemma hos Tsar Nikolaj II.
Great minds har samma smak som det brukar heta.

No comments: