Friday, May 18, 2007

Jag får rysningar (av den negativa sorten)



Snubblade över ett vidrigt stycke prosa på webben. Det handlar om en motorcykelresa genom staterna. Då den är olidligt lång bjuder jag endast på ett (olidligt långt) smakprov:

"Nu kör vi.
Vi kör som bröder kör. Under tystnad, under kontemplation, gräl, under skratt, under oro, under skrik, under insanity.
...
Vi kör som vi kört förr... Allt var nytt och exotiskt då.
Nyare och mer exotiskt.
Nu är det vant.
Bekant
som en gammal älskarinna.
...
Vi kör.
Vi är män nu.
Män nu.

...
Vi kör into the mystic.
Into the mystic.
Into the mystic.
...

Jag ser henne ibland, vi kompletterade varandra, hon från sin söderbratvärld
och jag med min aggressivt lantliga lägremedelklassilska och sardoniska mentalitet
och andrahandslägenhet på Skånegatan.
Nära.
Närmast.
Var vi.
...
Ville inte ha mig

DET
viset.

Kuken.

Stopp.
Hörde du det där?
En saxofon i natten
Vi går dit.
Ta mig hand.
...
Jag tänker på hjärtan.
Per tror att jag kommer hitta ett på nästa stopp.
Jag tänker på sex.
Kåtma.
Kåtma.
...
Vi kör bil vi.
Vi är män.
Vi är pojkar.

...
Vi kör bil.
Vi män ibland.
Ibland känner jag mig som ett moderlöst barn, ibland som kungen av den nya världen.
.."
osv. osv.


Någon (läs: Virtanen) har Lundellkomplex och vill ställa sig på toppen av ett urberg, slå sig på bröstet och bröla "KVINNA" över nejden verkar det som. Det, samtidigt som han tror sig vara Che på motorcykeläventyr. Men ännu värre är kommentarerna från Aftonbladets läsare. Även här ett väl avvägt smakprov:

Tobias: Riktigt bra! Får grymma Bukowski-vibbar.
Bondhustrun: Åh. Tungt och fint.
Anonym: Vad ska jag säga. Du fångar mig med dina tankar, knappt 15 år gammal är jag och blir förförd och förstörd av en text skriven av en 35-årig kvällstidningskrönikör (öh... det säger väl allt?! [min anm.])
Nina: Jag är helt urlakad. Svettas lite. Känner mig omtumlad, skakad, förlöst. [min understrykning]
Helena: Fint! Och jag gillade det där med orgasmen. En som får orgasm lätt. Det var ärligt och fint.

OCH (tack och lov)

Rockyboy: Du har verkligen ingen talang!

Läs hela skiten